Inrichting

Algemeen

De inrichting van de groepsruimten en de slaapkamers zijn gebonden aan de eisen die de overheid daaraan stelt. De indeling qua leeftijd wordt niet strikt gehanteerd, ieder kind heeft zijn eigen tempo in ontwikkeling en tussen de kinderen kan verschil bestaan. Veiligheid en hygiëne zijn van groot belang. De groepsleiding werkt hieraan de hand van een werkrooster per dag/ week/ maand/ ½ jaar en jaarrooster. Kinderen helpen de groepsleiding mee. De kinderen kunnen zich dan identificeren met de groepsleiding. Kinderen vinden het heerlijk om met een poetsdoekje mee te lopen. We worden jaarlijks gecontroleerd op de veiligheidseisen van de GGD. In de GGD- rapportages kunnen urgente, noodzakelijke en gewenste adviezen worden gegeven. Dit rapport ligt in de grote groepsruimte en is via internet op te zoeken bij de GGD. Als er een rapport gemaakt is, wordt dit besproken met het team en de oudercommissie.
Als hier acties uit voortvloeien dan zal de coördinator direct reageren.

Binnen

In de grote groepsruimte is er gekozen voor een overzichtelijke praktische inrichting. De 2 “grote“ tafels, die centraal staan, wordt voor verschillende doeleinden gebruikt. Hier wordt aan gegeten, maar ook de knutselactiviteiten kunnen hier gedaan worden. Een kind mag meedoen aan de knutselactiviteit, maar hoeft dat niet. Uiteraard zullen zij gestimuleerd worden om deel te nemen aan de gezamenlijke activiteit. De sfeer van het samenzijn en rustmomenten te creëren op een dag, vinden wij belangrijk. Er is dan aandacht voor elkaar, er wordt gepraat en gezongen.

Om een thuissituatie na te bootsen staat er in een groep een bankstel. De muren en vloeren hebben een warme kleur en er is veel aandacht besteed aan de aankleding van de ruimtes. De intieme sfeer is duidelijk terug te zien. De aankleding is rustig om zo het kind niet meer te prikkelen dan nodig is. Rust en veiligheid zijn belangrijke elementen die zijn meegenomen om uiteindelijk de ontwikkelingsgebieden te stimuleren van een kind. De ruimte is erop gericht een kind te laten ontdekken, maar wel binnen veilige grenzen. Er zijn kasten waar het kind uit verschillende spelmaterialen kan kiezen. De keuzevrijheid staat voorop. Ook zijn er plekjes waar baby’s hun rust kunnen vinden. Er is een aparte rust / slaapruimte voor de kinderen. Er zijn op dit moment 24 slaapplekjes, verdeeld over drie slaapkamers. Er is een ventilatiesysteem op de slaapkamertjes, dat geruisloos verse lucht van buiten aan en afvoert. Tot op heden hebben we een goede ventilatie en zuurstofgehalte. Elke dag is er een zuurstofcontrole om te kijken of het voldoende is. Deze apparaten staan in de grote groep en op elk slaapkamertje. Ook hebben we camerabewaking op de bovenste bedjes, omdat dit de bedjes zijn waar de baby’s hun rust nemen. In de groepsruimte heeft de groepsleiding zicht op wat er binnen op een kamertje gebeurt. De slaapkamertjes hebben een zacht kleur. De kamertjes zijn geluidsarm gemaakt zodat een kind rustig kan slapen. Op de groep zijn bedjes te vinden om te kunnen rusten. Buiten staan er 2 buitenbedjes in de droge periode van het jaar. Buiten slapen is heel goed voor kinderen, omdat ze weerstand opbouwen. Vooral kinderen die gevoelig zijn voor allergieën en astmatisch zijn, hebben hier baat bij. De bedjes
zijn voor een raam geplaatst, zodat wij ze van binnenuit goed in de gaten kunnen houden.

Buiten

Het buitenleven staat centraal. De “Lotus” heeft de mogelijkheid om veel tijd buiten door te brengen. Kinderen kunnen hun overtollige energie kwijt en weer positieve energie opdoen. Als het niet regent worden kinderen gestimuleerd om buiten te spelen. Kinderen krijgen laarsjes aan en kunnen dan heerlijk rond banjeren. Deze laarsjes zijn aanwezig op de locatie. Buiten ontdekt een kind weer andere zaken die van belang zijn voor zijn of haar ontdekkingsreis. Het kind ziet, voelt en ervaart nieuwe dingen. Kinderen die veel binnen zitten, bewegen minder en leren minder goed risico’s te nemen en hun grenzen te verleggen. Het weer wisselt, seizoenen, vogels, insecten, etc. Er zijn meer verrassende dingen. Een kind in ontwikkeling leert juist van nieuwe ervaringen en belevenissen. Buiten zijn volop speelelementen aanwezig van zandbak tot klimtoestellen. Een kind mag echter nooit alleen naar buiten. Medewerkers en stagiaires hebben een portofoon mee als ze naar het park gaan. Als er calamiteiten zijn, kan de andere groepsleiding in het gebouw snel gewaarschuwd worden en kan actie worden ondernomen. Het buiten wordt ook voor educatieve doeleinden, namelijk voor speurtochten, raadspelletjes, telspelletjes en kleurspelletjes. Op deze manier worden de kinderen op een speelse manier wegwijs gemaakt.